Novinky
Nový Mercedes-Benz CLA (2026) prichádza aj ako elektromobil14. Marec 2025
Základný Mercedes je pre rok 2026 úplne nový a v porovnaní so svojím predchodcom prináša podstatné zmeny. Konkurent pre luxusné, športové autá BMW 2 Gran Coupé bude po prvýkrát k dispozícii ako čistý elektromobil. Alternatívne lacnejšie verzie obsahujú mild-hybridné nastavenie založené na malom preplňovanom benzínovom a dieselovom motore.
Ako sme zvykli očakávať od auta, ktoré mení generácie, prepracovaná CLA je väčšia. Mercedes natiahol karosériu malého Benza o 35mm na 4723 mm, čím sa stal o niečo dlhším ako predchádzajúca generácia triedy C. Nie príliš kompaktný luxusný sedan je tiež o 25 mm širší ako starý CLA, teraz má 1855 mm. Inžinieri zvýšili auto o 29 mm na 1468 mm a predĺžili rázvor o 61 mm na 2790 mm.
Hoci je väčší ako model, ktorý nahrádza, je o niečo stiesnenejší pre cestujúcich vzadu. Ľudia, ktorí sedia vzadu, majú menej miesta na nohy a lakte, ale o niečo viac priestoru nad hlavou, napriek šikmej línii strechy. Mercedes nevysvetľuje, prečo komfort zadnej časti utrpel pokles, ale logika nám hovorí, že je to kvôli kompromisom v balení spojeným so spustením verzií EV. Nie je to všetko zlé, pretože vodič a spolujazdec majú o niečo viac miesta ako predtým.
Kapacita nákladu sa tiež znížila o 55 l na 405 l. To nie je významná strata, ak si zaobstaráte elektrický model, pretože Mercedes vybavil CLA s nulovými emisiami predným kufrom. Je to vlastne prvé luxusné, športové auto Mercedes-Benz za 90 rokov, ktoré ponúka predný batožinový priestor. Nový model pojme pod kapotou 101 l nákladného priestoru.
Štýl exteriéru je skôr evolúciou ako revolúciou. Niektorí by boli v pokušení povedať, že ide skôr o facelift ako o model novej generácie. Predné a zadné svetelné lišty odrážajú dizajnové trendy luxusných, športových automobilov Mercedes-Benz a je tu viac osvetlených hviezd, ako dokážeme spočítať. Mercedes vyhladil profil pomocou zapustených kľučiek dverí, ktoré odrážajú niektoré z väčších sedanov Benz. Napriek hrabavej streche je to stále sedan s kufrom namiesto praktickejších dverí batožinového priestoru. Elegantná karoséria má koeficient odporu vzduchu iba 0,21 v najaerodynamickejšej verzii auta.
Aj keď navonok vyzerá povedome, kabína bola prepracovaná. Vzpriamená palubná doska obsahuje až tri obrazovky obklopené morom lesklého čierneho plastu. Prístrojový panel meria 10.25 palca a je umiestnený vedľa 14-palcovej obrazovky infotainmentu, ktoré sú štandardne ponúkané v celom rade. Nový CLA je možné za príplatok nakonfigurovať so 14-palcovou obrazovkou spolujazdca.
Nastavenie s tromi displejmi, nazvané MBUX Superscreen, má veľkú sklenenú plochu, ktorá napodobňuje drahšie luxusné, športové autá Mercedes-Benz s ich doskami s vysokou obrazovkou. Zákazníci môžu minúť navyše na head-up displej zobrazujúci 12,2-palcový obraz v zornom poli vodiča. Dlhý zoznam možností zahŕňa aj zvukový systém Burmester so 16 reproduktormi v celej kabíne.
Bočné vetracie otvory v turbínovom štýle pripomínajú predchádzajúcu generáciu, ale pomerne jednoduchý plochý vetrací otvor nahradil trojité kruhové stredové vetracie otvory. Všimli sme si tiež, že boli odstránené samostatné ovládacie prvky klimatizácie, takže na úpravu teploty a ďalších nastavení budete musieť použiť dotykovú obrazovku. Na druhej strane “plávajúca” stredová konzola ponúka držiaky na poháre a bezdrôtovú nabíjaciu podložku hore spolu so slušným batožinovým priestorom pod ním.
Nové viacprvkové zadné odpruženie odvodené od väčších a luxusnejších modelov údajne zlepšuje kvalitu jazdy. To bude závisieť aj od veľkosti originál diskov Mercedes-Benz, ktoré sa pohybujú od 17 do 19 palcov. Inde je panoramatické strešné okno štandardom. Nemá roletu, pretože Mercedes spomína, že ju nepotrebuje, pretože používa tepelnoizolačné vrstvené sklo s ultratenkým infračerveným filmom na blokovanie žiarenia a zníženie oslnenia.
Čo sa týka výkonu, základná CLA je vybavená 1.5-litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý beží na Millerovom cykle a pracuje s osemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Priečne namontovaný “M252″ dostane celohliníkovú kľukovú skriňu a 48-voltovú technológiu s elektromotorom zabudovaným do tohto DCT. Mercedes hovorí, že 1,5-litrová jednotka bude ponúkaná v dvoch výkonoch bez odhalenia čísel výkonu a s možnosťou výberu medzi pohonom predných a všetkých kolies.
Ak ste ochotní prejsť na elektrický pohon, môžete si vybrať z dvoch modelov: CLA 250+ s technológiou EQ a CLA 350 4Matic s technológiou EQ. Prvý z nich má jednomotorové nastavenie s pohonom zadných kolies s výkonom 268 koní a krútiacim momentom 335 Nm. Ten využíva silnejšie dvojmotorové usporiadanie s pohonom všetkých kolies s výkonom 349 koní a 515 Nm. Oba tieto luxusné, športové autá sú vybavené dvojstupňovou prevodovkou namontovanou vzadu, pričom prvá je prispôsobená pre mestské použitie, zatiaľ čo druhá je prispôsobená na jazdu po diaľnici.
Držte sa základného elektrického CLA a zrýchli z 0-100 km/h za 6.6 sekundy. Jeho silnejší náprotivok zvládne prácu za 4,8 sekundy. Obe sú elektronicky obmedzené rýchlosťou 210 km/h. Stojí za zmienku, že model 4Matic bude fungovať v režime pohonu všetkých kolies iba vtedy, keď je potrebný extra výkon a trakcia. Predný motor bude v ostatných scenároch oddelený pre vyššiu účinnosť.
Ak vás zaujíma, koľko váži, dvojmotorový model nakláňa misky váh na neuveriteľných 2 135 kg v európskej špecifikácii. Taký je život s elektromobilmi. Benzínový model by mal byť podstatne ľahší bez robustnej batérie. Keď už sme pri tom, elektromobily zdieľajú nikel-mangán-kobaltovú batériu s využiteľnou kapacitou 85 kWh.
Mercedes tvrdí, že maximálny dojazd v cykle WLTP je 792 km pre model RWD a až 771 km pre svoj náprotivok AWD. Keďže je na palube 800-voltová technológia, je podporované rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s pôsobivým výkonom 325 kW. V ideálnom scenári môžete pridať 325 km dojazdu už po 10 minútach na nabíjacej stanici jednosmerným prúdom.
Ku koncu roka má Mercedes v úmysle uviesť na trh inú príchuť elektrického CLA vybaveného lítium-železo-fosfátovou (LFP) batériou s využiteľným energetickým obsahom 58 kWh.
Sedan triedy A sa k novej CLA nepripojí. Mercedes zoštíhluje svoju ponuku malých áut, ale stále dáva Európanom, ktorí milujú kombi, CLA Shooting Brake. Okrem toho crossovery GLA a GLB dostávajú modely novej generácie. Očakávame, že všetky štyri splodia plne elektrické deriváty. Zatiaľ to nebolo oznámené, ale prichádzajúci ”Little G” bude pravdepodobne mechanicky spojený s týmito kompaktnými vozidlami.
zdroj: motor1.com
Elektrické Porsche Cayenne bude mať debut už tento rok13. Marec 2025
Sú to už dva roky, čo Porsche oznámilo, že do predaja pôjdu luxusné, športové autá na elektrický pohon, Porsche Cayenne. Medzitým sa ponuka spoločnosti rozšírila o Macan EV. Teraz sme sa dozvedeli, že jeho väčší brat dorazí koncom roka 2025. Počas dnešnej relácie otázok a odpovedí generálny riaditeľ Oliver Blume potvrdil, že elektrický crossover bude mať premiéru koncom tohto roka počas podujatia na západnom pobreží.
Model štvrtej generácie bude úplne elektrický, ale súčasné, luxusné, športové autá Porsche Cayenne budú pokračovať so spaľovacími motormi. Nováčik zíde z montážnych liniek v rovnakom závode v Bratislave, kde sa vyrába model ICE. Ak sa obávate, že konvenčne poháňaný Cayenne bude vyradený, aby nechal priestor pre elektromobil, nestane sa to. Obaja budú pokojne koexistovať mnoho rokov.
Porsche neimplementuje rovnakú stratégiu, akú používa pre Macan. Zatiaľ čo menší crossover budúci rok zomrie, Cayenne poháňaný benzínom sa dožije roku 2030, doplneného motormi V8. Dokonca by mohla existovať lacnejšia alternatíva k Cayenne so spaľovacími motormi. Porsche dnes odhalilo, že zvažuje úplne nové benzínové SUV, pravdepodobne náhradu za Macan prvej generácie.
V zostave Porsche sa stále ešte zvažuje väčšie elektrické SUV. Trojradová vlajková loď, ktorá sa má vyrábať v Lipsku, pôvodne ohlásená v polovici roka 2022, prichádza v “strednodobom horizonte” s elektrickou energiou. Vzhľadom na vyhlásenie finančného riaditeľa Lutza Meschkeho z novembra minulého roka by sme však úplne nevylúčili aj benzínové verzie: “V súčasnosti sa pozeráme na možnosť, že pôvodne plánované plne elektrické, luxusné, športové autá budú mať hybridný pohon alebo spaľovací motor.”
Celkovo bude Porsche ponúkať bohatú kombináciu pohonných jednotiek na mnoho rokov dopredu. Spaľovacie motory, plug-in hybridy a elektromobily “budú k dispozícii paralelne až do roku 2030″.
zdroj: motor1.com
Elektrický Mercedes GLC prechádza testami v silnom mraze12. Marec 2025
GLC je už dlhé roky najobľúbenejším SUV od značky Mercedes‑Benz. V roku 2024 to bol najpredávanejší konštrukčný rad značky. Zákazníci sa teraz môžu tešiť na vzrušujúci prírastok: nové plnoelektrické, luxusné, športové autá Mercedes-Benz GLC rozšíria ponuku predaja. GLC s technológiou EQ predstavuje prelomový bod v segmente strednej triedy Mercedes-Benz. Dôsledne navrhnuté ako akumulátorové elektrické vozidlo (BEV) ponúka najnovšie technológie značky s hviezdou. Plnoelektrická GLC stanovuje nové štandardy z hľadiska výkonu, dojazdu, hospodárnosti a rýchlosti nabíjania. Z hľadiska všestrannosti a praktickosti pri každodennom používaní zároveň v ničom nezaostáva za konvenčne poháňanými variantmi. Znamená to, že v budúcnosti bude Mercedes-Benz v tomto segmente ponúkať pestrú paletu pohonov, aby pokryl všetky potreby zákazníkov.
Kompletne zamaskované prototypy elektrickej GLC práve prechádzali zimným testovaním vo švédskej polárnej oblasti. Pri teplotách hlboko pod bodom mrazu a na cestách pokrytých hlbokým snehom čelili najťažším prírodným podmienkam.
„GLC je elektrické, luxusné, športové auto bez kompromisov – a testujeme ho rovnako nekompromisne. Počas zimného testovania vo Švédsku naša elektrická GLC demonštrovala, aká spoľahlivá a robustná je aj v extrémnych podmienkach. Elektrická GLC je synonymom inovácie a kvality – to sme dokázali v škandinávskej zime.“ Povedal Christoph Starzynski, vedúci kompletného vývoja vozidiel a integrácie, Mercedes-Benz Group AG.
Vysoko efektívna koncepcia akumulátorového elektrického vozidla Mercedes-Benz prináša nové výzvy v chladnom ročnom období. Napriek tomu musí nová GLC zabezpečiť praktický dojazd aj pri nízkej vonkajšej teplote. Mercedes-Benz okrem toho ponúka na zimných cestách prvotriedny komfort jazdy a vysoké bezpečnostné štandardy, ktoré musia byť tiež otestované a overené.
Počas zimných testov v Arjeplogu v severnom Švédsku preukázali nové, luxusné, športové autá GLC od značky Mercedes-Benz svoje vynikajúce jazdné vlastnosti, ako aj vynikajúcu trakciu na zimných cestách vďaka náhonu 4MATIC. Modely s náhonom na všetky kolesá majú na prednej náprave výkonnú ovládaciu jednotku Drive Unit, ktorú možno bleskovo zapnúť alebo vypnúť pomocou vysokovoltového vypínacieho zariadenia (DCU).
Na zabezpečenie optimálnej trakcie a jazdnej stability na snehu a ľade snímače rozpoznajú pretáčajúce sa kolesá a rozdelia krútiaci moment podľa jazdnej situácie. Keďže sú oba elektromotory riadené nezávisle od seba, hnacia sila je optimálne zachovaná.
Mercedes-Benz vyvinul elektrickú pohonnú jednotku na zadnej náprave kompletne vo vlastnej réžii. Pre mimoriadne efektívne využitie energie sú obe jednotky elektrického pohonu vybavené vysokovýkonnou výkonovou elektronikou s meničmi z karbidu kremíka.
Okrem citlivého náhonu na všetky kolesá s rýchlymi reakciami a presného riadenia prekvapili na švédskych tratiach aj nové brzdy. Tento inovatívny brzdový systém kombinuje predtým oddelené komponenty posilňovača bŕzd, hlavného valca a riadenia ESP® do kompaktného modulu, ktorý sa stará o suverénny pocit z brzdového pedálu a poskytuje presnú a konzistentnú odozvu.
Systém optimalizuje rekuperáciu energie z brzdenia, a tým zvyšuje dojazd. Koncepcia sa stará o to, aby mal vodič vždy konzistentný, suverénny a transparentný pocit z brzdového pedálu, bez ohľadu na to, či vozidlo brzdí rekuperáciou alebo trením. Okrem toho nová brzdová sústava spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy typické pre značku. V prípade poruchy sa systém spoľahlivo prepne na hydraulickú záložnú úroveň, a teda vždy sa postará o bezpečné vlastnosti brzdenia.
Vďaka inovatívnym technológiám akumulátora a pohonu dosahuje GLC dlhý dojazd aj v mrazivých podmienkach. Medzi technologické prednosti patrí 800-voltová architektúra a pokrokové pohonné jednotky vrátane dvojrýchlostnej prevodovky na hlavnom pohone zadnej nápravy. 800-voltový systém maximalizuje efektívnosť, ako aj výkon a dokáže výrazne skrátiť čas nabíjania.
Pre GLC budú k dispozícii rôzne verzie vysokovoltových akumulátorov. Špičkový akumulátor umožní nabíjanie jednosmerným prúdom výkonom viac ako 320 kW. Okrem využiteľnej kapacity energie sa akumulátory líšia aj chemickým zložením článkov. Akumulátorové články top variantu disponujú anódami, v ktorých je oxid kremičitý zmiešaný s grafitom, dôsledkom čoho je mimoriadne vysoká gravimetrická energetická hustota.
Elektrická GLC zaujme aj skvelým tepelným komfortom v zimnej prevádzke. Nadchádzajúci model bude mať štandardne vzduchové tepelné čerpadlo. V porovnaní s porovnateľným elektrickým prídavným ohrievačom spotrebuje na vyhriatie interiéru pri rovnakom vyhrievacom výkone približne tretinu elektrickej energie za rovnakých rámcových podmienok.
Ako takzvaný viaczdrojový model dokáže tepelné čerpadlo využívať paralelne tri zdroje energie: odpadové teplo z jednotky elektrického pohonu, odpadové teplo z akumulátora a okolitý vzduch. Tepelné čerpadlo je súčasťou klimatizácie, ktorá v lete chladí a v zime kúri. Na jednej strane tepelné čerpadlo umožňuje veľmi vysoký výkon nabíjania tým, že pred rýchlonabíjaním uvedie vysokovoltový akumulátor do ideálneho teplotného rozsahu. Na druhej strane je súčasťou filozofie Mercedes-Benz s myšlienkou, že účinnosť by nemala ísť na úkor tepelného komfortu. Aj počas rýchlonabíjania zostáva interiér príjemne temperovaný – aj tento cieľ vývoja sa podarilo potvrdiť vo švédskej polárnej oblasti.
Mercedes-Benz už desaťročia skúša každý nový model v extrémnych podmienkach neďaleko polárneho kruhu – v mrazivých teplotách do mínus 25 stupňov Celzia na snehom pokrytých cestách a na zamrznutých jazerách s čírym ľadom. Spoločnosť má na tento účel vlastné skúšobné centrum v severošvédskom mestečku Arjeplog v Laponsku. Okrem skúšky na cestných komunikáciách na ďalekom severe sa tu vozidlá testujú aj na špeciálne zriadených skúšobných tratiach. Náročné výjazdy na stúpaniach do 20 percent, testovacie trate s rôznymi súčiniteľmi trenia, dráhy na testovanie ovládateľnosti vozidla a okruhy na takmer čírom ľade zamrznutých jazier kladú maximálne nároky na systémy pohonu a regulácie.
V rámci overovania celého vozidla patrí do skúšobného programu nového modelu značky Mercedes-Benz viac ako 500 jednotlivých skúšok. Štandardný postup v prípade elektrických vozidiel navyše zahŕňa aj viac než 100 skúšok špecifických pre pohon, z ktorých približne dve tretiny pokrývajú elektrický pohon a nabíjanie. Novými výzvami, ktoré prináša elektrické vozidlo, sú napríklad poskytovanie výkonu elektromotora pri studenom štarte a s ochladeným akumulátorom, dojazd v jazdnom režime zákazníka, manipulácia s nabíjacími káblami, predklimatizovanie a prevádzková stratégia akumulátora vrátane rekuperácie. Sem patrí aj osobitné nastavenie dynamiky jazdy a systému ESP®.
Skúšobné centrum v mestečku Arjeplog má k dispozícii celé spektrum možností nabíjania, vďaka ktorému je možné testovať rôzne požiadavky zákazníka a profily nabíjania akumulátora: od jednoduchej domácej zásuvky cez nabíjacie skrinky až po rýchlonabíjacie stanice.
Systematická validácia kompletného vozidla je súčasťou rozsiahlych opatrení v rámci vývojového procesu každého jedného konštrukčného radu Mercedes-Benz. Slúži na zabezpečenie vysokých štandardov kvality. Okrem zimného testovania prebieha aj letné testovanie s vysokou intenzitou slnečného žiarenia a teplotami do 50° Celzia, napríklad v Arizone a Južnej Afrike.
Skôr ako sa nové vozidlo dostane do sériovej výroby, musí spĺňať vývojové štandardy a spoľahlivosť definovanú zo strany Mercedes-Benz. To prebieha v niekoľkých krokoch: najprv sa vykonajú digitálne predbežné návrhy a simulácie, aby sa preukázala vhodnosť koncepcie. Jednotlivé komponenty sa následne validujú na skúšobných stoliciach alebo príslušných skúšobných vozidlách. Kontroluje a zaručuje sa napríklad životnosť zostavy hnacieho ústrojenstva alebo jednotlivých častí nápravy. Systémy sa napokon testujú a schvaľujú v kompletnom vozidle. Rozhodujúca je perspektíva zákazníka: Mercedes-Benz musí byť funkčný a spoľahlivý v maximálnej možnej miere aj v extrémnych podmienkach a vo všetkých relevantných scenároch využitia.
Audi R8 by sa mohlo vrátiť s hybrindým motorom V811. Marec 2025
Je to už rok, čo Audi postavilo posledné luxusné, športové auto Audi R8. Zatiaľ čo Lamborghini už nahradilo Huracan novým Temerariom, dvojča z Ingolstadtu ešte nebolo oficiálne oznámené. Nová správa však naznačuje, že Audi chce začať predávať ďalšie luxusné, športové auto. Nové Audi R8 sa údajne bude držať spaľovacieho motora.
Podľa čerstvej správy od Autocar sa očakáva, že luxusné, športové autá Audi R8 sa vrátia koncom roka 2027. Nová vlajková loď má pečiatku schválenia od generálneho riaditeľa spoločnosti Gernota Döllnera. Audi sa odmietlo vyjadriť, ale fámy uvádzajú, že model novej generácie bude plug-in hybrid založený na motore V8 zdieľanom s Temerariom.
Zatiaľ čo predchádzajúce R8 boli vyvíjané súbežne s luxusnými, športovými autami Lamborghini Gallardo a Huracan, nový model prišiel roky po Temerariu. Malé Lamborghini bolo interným úsilím, ktoré bolo možné vďaka rastúcemu úspechu zúrivého býka, ktorý zabezpečil finančné prostriedky na vývoj nového superauta samostatne. V roku 2024 po prvýkrát v histórii Lamborghini prekonalo Bentley a dodalo 10 700 kusov, čo je o 100 viac ako spoločnosť so sídlom v Crewe.
S R8 sa bude opäť ľahšie žiť ako s jeho dvojčaťom Lamborghini, ktoré zostane tvrdším variantom. Audi však zrejme používa nevydané, horúcejšie Temerario ako základ pre znovuzrodenie svojho superauta, takže by mohlo uviesť na trh R8 Performance od prvého dňa. Štandardné Lamborghini Temerario už má 907 koní zo svojho 4.0-litrového motora V8 s dvojitým turbodúchadlom a troch elektromotorov, takže štvorciferný výkon nie je vylúčený.
Dizajn je chýbajúcim kúskom skladačky, vzhľadom na to, že PB 18 E-Tron má už päť rokov. Koncept bol napísaný, keď bol Marc Lichte ešte šéfom dizajnu Audi, ale začiatkom roka 2024 ho nahradil Massimo Frascella. Showcar bol koncipovaný striktne s elektrickým pohonom, takže zložitý plug-in hybrid V8 s trojmotorovým nastavením by nepochybne ovplyvnil veľkosť a tvar vozidla.
V auguste minulého roka Audi v podstate ustúpilo od svojho plánu prejsť do roku 2033 na čisto elektrický pohon. Generálny riaditeľ Gernot Döllner uviedol, že spoločnosť musí zostať “flexibilná”, pretože prijatie elektromobilov ide pomalšie, ako sa odhadovalo. Pred niekoľkými týždňami nemecké obchodné noviny Handelsblatt informovali, že Audi a Volkswagen majú záujem investovať viac peňazí do spaľovacích motorov. Nové Audi R8 by mohlo byť medzi poslednými novými modelmi Audi so spaľovacím motorom, spolu s dlho diskutovaným trojradovým, luxusným, športovým SUV Audi Q9.
Návrat R8 dáva zmysel aj ekonomicky. Lamborghini už urobilo väčšinu ťažkej práce pri vývoji Temeraria. Vzhľadom na elektrifikovanú pohonnú jednotku by prísnejšie emisné predpisy neboli dôvodom na obavy. Úspory z rozsahu by sa zlepšili pre koncern VW po investovaní všetkých týchto peňazí do úplne nového V8 s plochým kľukovým hriadeľom a červenou čiarou 10 000 otáčok za minútu.
Audi má za cieľ posunúť sa na vyššiu úroveň, účtovať viac za luxusnejšie, športové autá s krajším interiérom a zároveň akceptovať riziko predaja menšieho počtu áut. Oživenie R8 by dokonale zapadlo do tejto novo oznámenej stratégie.
zdroj: motor1.com
Firma Mercedes-Benz sa stáva štíhlejšou, rýchlejšou a silnejšou10. Marec 2025
Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG (burzová skratka MBG) preukázala za rok 2024 solídne finančné výsledky a predstavila doteraz najväčšiu produktovú a technologickú ofenzívu. Zároveň boli predstavené opatrenia na zvýšenie výkonu, ktorých cieľom je vytvoriť výnimočnú trhovú hodnotu pre zákazníkov a akcionárov.
„Mercedes-Benz je ikonická značka. Našou zodpovednosťou je využiť celý jej potenciál. S týmto úmyslom spúšťame doteraz najväčšiu produktovú a technologickú ofenzívu v histórii našej spoločnosti a zavádzame rozsiahly program na zvýšenie našej výkonnosti. Povedal Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG
Luxusné, športové autá od značky Mercedes-Benz sú osobitnou kategóriou – bez ohľadu na druh pohonu. Preto je každé vozidlo od značky Mercedes-Benz výnimočné. Jeho status vyplýva z jedinečného dizajnu, pokrokovej technológie, precízneho zušľachtenia a remeselného spracovania, povznášajúceho pocitu z jazdenia a hnacieho ústrojenstva, prvotriednych bezpečnostných systémov a nadštandardných digitálnych riešení – či už v prípade akumulátorového elektrického vozidla (BEV), hybridného vozidla, alebo vozidla so špičkovým elektrifikovaným spaľovacím motorom (ICE). ; bude v celom portfóliu používať harmonický dizajn, ktorý kladie dôraz na postavenie, a zákazníci si budú v prvom rade vyberať model a až potom svoj preferovaný typ pohonu. Nová CLA, ktorá bude v ponuke ako variant BEV aj ICE, robí v tomto smere veľký krok. A bude toho ešte viac.
Koncepcia v základnom segmente poskytuje rozmanitú ponuku pohonov: okrem vysokoefektívneho variantu ICE s novým, priečne zabudovaným špičkovým elektrifikovaným spaľovacím motorom je k dispozícii aj čisto elektrické vozidlo s bezkonkurenčným dojazdom, spotrebou a výkonom nabíjania.
Hoci dizajnové spracovanie bude takmer identické, základom vozidiel v segmente Core a v segmente Top-End-Vehicles (TEV) s náhonom na zadné kolesá sú samostatné nekompromisné koncepcie BEV/ICE. Vysokomoderné modely BEV a ICE preukazujú svoje silné stránky bez ústupkov v oblasti priestoru, elegancie, komfortu či efektívnosti. Vďaka inteligentnej modularizácii ponúkajú vozidlá Mercedes najlepšiu ponuku priestoru a dokonalé proporcie. Súčasne je zachovaná nákladová disciplína a flexibilita výroby.
Zacielením na najperspektívnejšie segmenty portfólia sa spoločnosť Mercedes-Benz aj naďalej usiluje obhájiť svoje marže pri narastajúcom podiele akumulátorových elektrických vozidiel. Tento cieľ chce v prvom rade dosiahnuť ďalším rozširovaním a zabezpečením podielu špičkových vozidiel (TEV). Mercedes-Benz bude pritom využívať potenciál svojich luxusných značiek, ako je Trieda G, ktorá je nespochybniteľnou ikonou vnímateľného luxusu, Mercedes-Maybach, ktorá je synonymom sofistikovaného luxusu, a luxusná značka zameraná na výkon Mercedes-AMG. Legendárnu rodinu Triedy G obohatí nová, menšia verzia.
Mercedes-AMG plánuje prostredníctvom svojej výrazne vynovenej modelovej palety od roku 2026 a strategického zdokonaľovania portfólia prekročiť hranice trhu s vysokovýkonnými vozidlami. Základom pre tieto zámery sú vysokovýkonné elektrické modely založené na platforme AMG.EA, ako aj nová generácia špičkových elektrifikovaných osemvalcových motorov.
Počnúc modelom CLA spustí značka Mercedes-Benz v tomto roku najrozsiahlejšiu produktovú ofenzívu vo svojej histórii. Zahŕňa rozsiahly Upgrade Triedy S v roku 2026, ako aj celý rad nových, luxusných, športových automobilov značky Mercedes-AMG. Mercedes-Benz celkovo do roku 2027 plánuje zaviesť na trh množstvo nových alebo prepracovaných modelov.
Model CLA sa bude dodávať s elektrickým hnacím ústrojenstvom, ako aj s novým špičkovým štvorvalcovým motorom so 48-voltovou technológiou vrátane elektrifikovanej osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Elektrický variant vďaka prenosu technológií z technologického programu VISION EQXX nastavuje štandardy vo svojej triede v oblasti dojazdu, spotreby a výkonu nabíjania. Zušľachtí sa podstata produktu a súčasne sa zjednoduší komplexnosť portfólia tejto rodiny vozidiel zo siedmich na štyri varianty. Zavedením novej elektrickej GLC a elektrickej Triedy C vypĺňa spoločnosť Mercedes-Benz medzeru vo svojom portfóliu a rozširuje svoju ponuku v segmente Core, do ktorého bude patriť aj nová plnoelektrická Trieda E. Tempo rozmachu elektrických vozidiel budú naďalej určovať podmienky trhu, infraštruktúra a potreby zákazníkov. Spoločnosť Mercedes-Benz Group AG sa usiluje dosiahnuť do roku 2027 viac ako 30-percentný podiel elektrických vozidiel a zavedenie nových modelov akumulátorových elektrických vozidiel by jej v tom malo pomôcť.
„Pre našich zákazníkov pripravujeme očarujúce vozidlá, ktoré sú dôsledne prispôsobené ich potrebám. Stanú sa inteligentnou súčasťou ich života. Všetky modely sú vybavené kompletne integrovaným súborom technologických riešení a využívajú najnovšie vývojové stupne umelej inteligencie. Budú vybavené množstvom najmodernejších technológií, ako sú pokročilé systémy automatizovaného jazdenia a asistenčné systémy, a inovatívnymi technickými prvkami, akým je napríklad nový systém riadenia elektronickým prenosom (Steer-by-Wire). To všetko príde už čoskoro v novej CLA, našom prvom vozidle s pokročilým softvérom, ktorého základom je náš vlastný operačný systém MB.OS. Potom bude nasledovať svetová premiéra našej novej plnoelektrickej GLC, ktorá predstavuje prelom v našom segmente stredne veľkých vozidiel. To ona je tým plnoelektrickým vozidlom SUV, na ktoré naši zákazníci čakali.“ Povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG. Technický riaditeľ, vývoj a nákup.
V čase zavedenia CLA bude vo všetkých nových vozidlách od značky Mercedes-Benz fungovať náš vlastný operačný systém MB.OS, ktorý je postavený na architektúre Chip-to-Cloud a pokrýva infotainment, automatizované jazdenie, komfort ako aj jazdenie a nabíjanie. Mercedes-Benz si tak zachová úplnú kontrolu nad všetkými snímačmi a aktuátormi a zabezpečí výnimočný zážitok z produktu. Operačný systém MB.OS je škálovateľný pre každý segment a možno ho prispôsobiť potrebám každého regiónu. Napríklad na západných trhoch bude Mercedes-Benz používať navigáciu Google, v Číne AMAP a v Kórei TMAP.
V portfóliu hnacích ústrojenstiev pre akumulátorové elektrické vozidlá sa budú nachádzať vysokomodulárne elektrické pohony a akumulátory, ktoré sú škálovateľné pre všetky segmenty, vrátane nákladovo efektívnych akumulátorov LFP a pokročilých akumulátorov NMC, ako aj výkonné cylindrické akumulátorové články.
V prípade akumulátora vo vozidle CLA bolo možné v porovnaní s predchádzajúcim modelom znížiť náklady na kilowatthodinu o 30 %. Okrem toho budeme pracovať aj na vývoji chemického zloženia článkov a ďalších zlepšeniach v oblasti energetickej hustoty a nákladovej efektívnosti. Zmesi lítium-mangán-oxid (LMO)/NMC znížia náklady a zvýšia energetickú hustotu na úrovni NMC. Novovyvinutá jednotka elektrického pohonu 2.0 (EDU 2.0) ponúka vo všetkých segmentoch možnosti náhonu na dve a na všetky kolesá.
Na zabezpečenie rozsiahleho portfólia technicky vyspelých elektrifikovaných spaľovacích modelov má Mercedes-Benz už dnes k dispozícii kompletnú paletu perspektívnych motorov EU7 a prevodovky pre štyrvalcové až osemvalcové motory. Na vybraných trhoch naďalej ponúkame aj 12-valcové motory.
Mercedes-Benz vo svojich vozidlách, ktoré obsahujú vodou chladený superpočítač, aj naďalej nastavuje štandardy prostredníctvom najmodernejšej technológie vrátane nového systému riadenia elektronickým prenosom (Steer-by-Wire System) a kompletne integrovaného súboru technologických riešení. Prostredníctvom novej CLA zavádza spoločnosť Mercedes-Benz okrem systému MB.OS aj virtuálneho asistenta MBUX, ktorý ponúka multiagentové funkcie umelej inteligencie. Vďaka využitiu najnovších veľkých jazykových modelov (Large Language Modells, LLM) a začleneniu dialógovej a behaviorálnej umelej inteligencie je používateľský zážitok ešte proaktívnejší a bližší ľudskému správaniu. Vďaka približne hodinovej pamäti dokáže hlasový asistent prirodzene reagovať na dodatočné otázky.
Systém MB.OS podporuje aj ďalšiu úroveň automatizovaného jazdenia a v rámci toho aj navigáciu z bodu do bodu úrovne 2++, ktorá si poradí aj s komplexnou mestskou premávkou. Táto funkcia bude v novej CLA k dispozícii v Číne a USA. V Európe bude zavedená hneď, ako to bude legislatívne možné. Okrem toho sa zvyšujú aj rýchlosti pre vysokoautomatizované jazdenie podľa SAE úrovne 3. Aj naďalej je cieľom uviesť do konca desaťročia do prevádzky systém, ktorý umožní rýchlosť 130 km/h. Spoločnosť Mercedes-Benz bola prvým medzinárodným výrobcom automobilov, ktorý získal schválenie na testovanie plnoautomatizovaného jazdenia podľa SAE úrovne 4 v Pekingu na vyhradených mestských cestných komunikáciách a diaľniciach.
Trieda S zostáva vo svojom segmente neohrozeným lídrom na trhu a značka Mercedes-Benz naďalej vedie v segmentoch vozidiel s cenou 1 milión RMB a viac. V Číne sa nachádza najväčšia a najsilnejšia výskumná a vývojárska sieť Mercedes-Benz mimo Nemecka. Lokálne zariadenia v Pekingu a Šanghaji využívajú miestny ekosystém a dodávateľské prostredie. Mercedes-Benz tak môže prepojiť svoje vysoké štandardy s rýchlym tempom vývoja v Číne. Mercedes-Benz už stanovuje štandardy v navigácii s navigáciou na úrovni jazdných pruhov a 3D mapami.
Zdokonaľovaním čínskej výskumnej a vývojárskej siete dokáže spoločnosť Mercedes-Benz zvýšiť inteligenciu svojich produktov a súčasne výrazne znížiť komplexnosť a náklady. Produkty pre čínsky trh sa vyvíjajú lokálne a sú vybavené špecifickými aplikáciami a obsahmi, ku ktorým patrí špecializovaný infotainment a automatizované jazdné funkcie. V rámci oznámenej produktovej ofenzívy bude k dispozícii sedem modelov, ktoré boli špeciálne vyvinuté pre Čínu, vo všetkých segmentoch a so všetkými druhmi pohonu. Napriek náročnému roku 2024 dosiahli spoločné aktivity značky Mercedes-Benz v Číne vysokú ziskovosť. Mercedes-Benz spoločne so svojím partnerom plánuje optimalizovať spoločný podnik BBAC. Presnejšia lokalizácia dielov v čínskom dodávateľskom reťazci je snahou o zníženie materiálových nákladov o 10 %. Znížiť by sa mali aj variabilné náklady na výrobu a fixné náklady. Vyhodnocujú sa aj potenciálne úpravy siete obchodníkov a miest výroby.
Mercedes-Benz uprednostňuje globálne zdroje výskumu a vývoja s jasným zameraním na zákazníka. Spoločnosť bude naďalej investovať do súboru technologických riešení Mercedes-Benz, aby si obhájila a ešte viac posilnila svoje vedúce postavenie v oblasti softvéru a hardvéru. Vertikálna integrácia systému MB.OS pritom umožňuje nepretržitý, iteratívny prístup k vývoju produktov s veľkým dôrazom na softvér. Vďaka použitiu digitálnych nástrojov dosahuje Mercedes-Benz vyššiu efektívnosť pri používaní hardvéru a testovacích autoparkov.
V súvislosti s produktovou ofenzívou dosiahnu investície svoj vrchol v roku 2025 a od roku 2026 budú klesať. Väčšina investícií do rodiny vozidiel CLA, elektrickej GLC a elektrickej Triedy C, ako aj do modelov AMG.EA bude ukončená v rámci uvedenia na trh v roku 2027. Investície do technológie spaľovacích motorov budú naďalej obmedzované krokmi na znižovanie komplexnosti hnacieho ústrojenstva a použitím inteligentnej modularizácie medzi špičkovými plnoelektrickými a elektrifikovanými modelmi spaľovacích motorov. Vysokoefektívny štvorvalcový motor pre CLA bol vyvinutý a skonštruovaný interne. Tento motor sa industrializuje v spolupráci s partnerom v Číne.
Výroba: Mercedes-Benz Group prispôsobuje svoju nákladovú základňu celým radom opatrení. Spoločnosť plánuje, že do roku 2027 zníži náklady na výrobu o 10 %, pričom v predchádzajúcich rokoch upravila svoju nominálnu výrobnú kapacitu. To malo okrem iného za následok ukončenie spolupráce so závodmi Hambach (Francúzsko), Iracemapolis (Brazília), ako aj so závodmi CKD v Rusku a Indonézii. Závod na výrobu hnacích ústrojenstiev v Poľsku bude prestavaný na budúce miesto výroby vanov. Predaj závodu na výrobu vanov v Argentíne je ďalším krokom k úprave globálnej výrobnej štruktúry. Keď sa rozbehne produktová ofenzíva, globálna kapacita výroby osobných motorových vozidiel sa do roku 2027 zníži z 2,5 milióna jednotiek v roku 2024 na 2 až 2,2 milióna jednotiek, pričom sa zachová možnosť flexibilného nového nastavenia. Zatváranie výrobných závodov v Nemecku sa nepredpokladá. Kapacita výroby nemeckých výrobných závodov sa bude v priemere pohybovať na úrovni 300 000 jednotiek. Jeden model z kľúčového segmentu doplní portfólio výroby v závode Kecskemét (Maďarsko). Vďaka zvýšenej kapacite je možné využívať náklady na produkčné faktory, ktoré sú v porovnaní s Nemeckom nižšie o približne 70 %. Spoločnosť Mercedes-Benz bude využívať digitalizáciu a umelú inteligenciu na vlastné účely, aby mohla pri plánovaní výroby presadzovať prístup „digitalizácia na prvom mieste“. Vďaka využívaniu digitálnych dvojčiat môže Mercedes-Benz naplánovať prípadné presuny modelov medzi výrobnými závodmi vrátane doby nábehu výroby a prestavby fabrík bez nutnosti prerušiť výrobu na dlhší čas.
Lokalizácia: do roku 2027 sa podiel lokálnej výroby zvýši zo 60 % na 70 %. Ďalší model z kľúčového segmentu by sa mohol alokovať v USA a do polovice roku 2026 sa bude v Číne vyrábať dlhá verzia vozidla GLE.
Materiálové náklady: dodávatelia vedú dialóg s našimi nákupnými a inžinierskymi tímami s cieľom znížiť materiálové náklady prostredníctvom ambicióznych cieľov a navrhnúť konštrukčné diely tak, aby bolo možné znížiť náklady štandardizáciou a technickým vylepšovaním. Výsledkom je ešte skoršia a hlbšia integrácia kľúčových dodávateľov do nášho procesu vývoja. Materiálové náklady sa budú znižovať spoločne v úzkej spolupráci s našimi dodávateľmi. Program BEAT26 sa v tomto kontexte zameriava na dlhodobé a trvalo udržateľné zmeny v štruktúrach nákladov spoločnosti a jej partnerov.
Fixné náklady: v rokoch 2019 až 2024 sa spoločnosti Mercedes-Benz podarilo znížiť fixné náklady upravené o infláciu o 19 %. V nasledujúcich troch rokoch sa plánuje ďalšie zníženie o viac ako 10 %. V tejto súvislosti prebiehajú okrem iného aj konštruktívne rozhovory s podnikovou radou. Okrem toho sa vyhodnocujú možnosti užšej spolupráce medzi odbytovou organizáciou Mercedes-Benz a odbytovou organizáciou Financial Services, aby bolo možné obslúžiť zákazníkov na rôznych miestach kontaktu ešte efektívnejšie. Dodatočne k predaju vlastných pobočiek koncernu v Nemecku sa spoločnosť pokúsi znížiť počet vedúcich pozícií, posilniť digitalizáciu a využívanie generatívnej umelej inteligencie na zjednodušenie procesov.
„V rámci prípravy spoločnosti na ešte dynamickejšie geopolitické prostredie, ako aj na náročné trhové podmienky sa celoplošne zintenzívnia opatrenia na zvýšenie efektivity. Vďaka silnej podstate produktu a plánovanej produktovej ofenzíve má Mercedes-Benz dobrú východiskovú pozíciu na nové nastavenie svojej prevádzky a v blízkej budúcnosti môže znovu dosiahnuť dvojciferné marže.“ Povedal Harald Wilhelm, člen predstavenstva pre financie spoločnosti Mercedes-Benz Group AG.
Porsche Taycan Turbo GT bola okruhu rýchlejšie ako 911 Turbo S9. Marec 2025
S modelom Taycan Turbo GT chcelo Porsche vyrobiť najrýchlejší cestný elektromobil. Má množstvo rekordov na kolo, ktoré dokazujú jeho silu, a pred niečo vyše mesiacom pridal do svojej zbierky ďalší. Továrenský jazdec Porsche Felipe Nasr zajazdil na brazílskom okruhu Interlagos čas 1:42,1 na Porsche Taycane Turbo GT, čo je rekord pre sériové, elektrické, luxusné, športové autá.
Pre určitý kontext, najrýchlejším cestným autom na benzín v okolí Interlagosu je 911 GT2 RS vybavený ovládacou súpravou Manthey Racing. Toto auto dosiahlo koncom minulého roka čas 1:36,967. Porsche však tiež poznamenáva, že bežné luxusné, športové auto Porsche 911 Turbo S dosiahlo na trati čas 1:43,087 a starý Taycan Turbo S dosiahol v roku 2022 čas 1:49,8. Keď vezmete do úvahy hmotnosť Porsche Taycan Turbo GT takmer 2.267 kg, je to extrémne pôsobivý čas na kolo.
Samozrejme, že Nasr za volantom pomáha. Len niečo vyše týždňa predtým bol súčasťou tímu Porsche, ktoré celkovo vyhral 24 hodín Daytony s vozidlom 963 GTP.
A Porsche Taycan Turbo GT prináša veľa výkonu. Keď potiahnete pádlo na pravom volante, získate 1 019 koní na 10 sekúnd, čo pomáha na rovinkách. Turbo GT má tiež super lepkavé pneumatiky Pirelli P-Zero Trofeo RS a šikovný systém odpruženia Porsche Active Ride, ktorý odvádza neuveriteľnú prácu pri práci so všetkými štyrmi pneumatikami za každých okolností. Tento konkrétny model má balík Weissach, ktorý pridáva zadné krídlo a odstraňuje zadné sedadlo pre úsporu hmotnosti.
Luxusné, športové auto Porsche Taycan Turbo GT má tiež rekord na kolo cestného elektromobilu na Laguna Seca a rekord vo výrobe štvordverových vozidiel na Nürburgring Nordschliefe.
zdroj: motor1.com
Základná verzia Audi A6 (2025) nemá displej spolujazdca8. Marec 2025
Základný model nového Audi A6 (2025) má zvláštnu dizajnovú voľbu, ktorú majú rovnako aj luxusné, športové autá Audi A5. Ide o voliteľnú obrazovku spolujazdca, ktorá je za príplatok, pričom bez nej vyzerá interiér samozrejme horšie.
Je jasné, že Audi naozaj chce, aby sa zákazníci rozhodli pre 10.9-palcový displej. Mohli sme dúfať, že luxusné, športové autá Audi A6 budú mať aj tento displej v základe, žiaľ nie. Rovnako ako v prípade Audi A5, automobilka tvrdí, že dotyková obrazovka je “dokonale integrovaná do dizajnu palubnej dosky”, ale to je diskutabilné. Jeho úlohou je liečiť nudu tým, že umožňuje cestujúcemu sediacemu vedľa vodiča prístup na webové stránky a streamovanie video obsahu. Okrem toho môže osoba vyhľadať aj najbližšiu čerpaciu stanicu.
Obsah tretej obrazovky zostáva skrytý za volantom vďaka režimu ochrany osobných údajov. Keď si vozidlo všimne, že nie je žiadny spolujazdec alebo sa displej nepoužíva, zobrazí sa namiesto neho obrázok. Na základnom Audi A6 vám však zostane lesklý čierny plastový panel – možno jemná pripomienka, že lepšia voľba by bola zaplatiť Audi navyše za obrazovku.
Dokonca aj s displejom spolujazdca zostáva jeden problém – hrubé rámy, ktoré pripomínajú viac smartfóny a tablety zo začiatku roku 2010 ako moderné luxusné, športové autá. Hlavná 14,5-palcová obrazovka infotainmentu a 11,9-palcový digitálny prístrojový panel sú tiež obklopené lesklým čiernym plastom, ktorý vyzerá skôr objemne ako prémiovo. Rovnaký dizajn sa prenáša aj na elektrické modely, pretože Audi A6 E-Tron tiež veľkoryso využíva lesklé plasty okolo svojich obrazoviek.
Keď v najbližších týždňoch dorazí nový sedan A6, aj on sa vzdá tretej obrazovky a nechá cestujúceho, aby sa pozeral na to, čo je v podstate prázdne tlačidlo. Audi sa však zaviazalo zlepšiť. Nemci nedávno uznali, že kvalita interiéru sa v posledných rokoch zhoršila a sľúbili, že kabíny budúcich áut budú krajšie.
To však ešte viac zvýši ceny, pričom automobilka z Ingolstadtu vyjadrila svoj zámer posunúť sa na vyšší trh s rizikom predaja menšieho počtu áut.
zdroj: motor1.com
Volkswagen ID.Every1 je lacný elektromobil aký VW nutne potrebuje7. Marec 2025
Výrobcovia automobilov musia predávať lacnejšie elektrické vozidlá, ak chcú za volant elektromobilov posadiť viac ľudí. Volkswagen má v úmysle riešiť nedostatok modelov na spodnej úrovni dvoma novými položkami: ID.2 a ID.1. Koncept ID.2all má ukážku prvého z nich a bude stáť menej ako 25 000 EUR vo výrobnej podobe. Posledný menovaný, ktorý dnes debutuje aj ako koncept, bude mať vyvolávaciu cenu približne 20 000 EUR, keď sa dostane na montážnu linku.
Volkswagen ID. Every1 je oknom do blízkej budúcnosti nepriamej náhrady za e-up!, ktorý VW vyradil už v roku 2023. Je však podstatne väčší ako malý elektrický hatchback. Nový koncept meria 3880 mm spredu dozadu, vďaka čomu je o 280 mm dlhší ako zaniknutý e-up! Stále je o 170 mm kratší ako ID2.2all, čo sme už spomenuli. S výškou 1490 mm a šírkou 1816 mm je nový koncept v porovnaní s ID.2 o niečo nižší a užší.
Aj keď ide o koncept, neočakávame žiadne zásadné zmeny pre sériový model. Finálna verzia bude mať predné a zadné stierače, väčšie zrkadlá, parkovacie senzory a podobne. Do ID. Every1 je zapečená určitá dizajnová DNA prvej generácie Golfu. Plochá línia pásu odkazuje na klasický Mk1 Giorgetta Giugiara, zatiaľ čo čierny rám zadného lesku nadväzuje na pôvodný hot hatch GTI z roku 1976.
Aj keď ide o malé auto, 19-palcové originál disky Volkswagen nemusia nevyhnutne vyzerať prehnane. Dúfame, že pre tých, ktorí uprednostňujú jazdný komfort a extra dojazd pred športovejším vzhľadom, bude ponúknutá menšia súprava. V dobe znižovania nákladov, najmä vo VW Group, si budeme musieť počkať, či bude mať sériový model nabíjacie porty na oboch predných blatníkoch.
Interiér má za cieľ poskytnúť toľko priestoru ako benzínové Polo, čo je možné vďaka vynikajúcemu baleniu, ktoré môže poskytnúť iba elektromobil jazdiaci na vyhradenej platforme. Dovnútra sa zmestia štyria ľudia, zatiaľ čo batožinový priestor meria 305 litrov, čo je na auto v tomto segmente viac než slušné.
Jedna vec, ktorá nás znepokojuje, je informačno-zábavný systém, ktorý dominuje palubnej doske. Nie samotná veľká dotyková obrazovka, ale “mozgy” za ňou. VW hovorí, že ID.1 bude prvým výrobným modelom skupiny, ktorý využíva novú softvérovú architektúru. Vzhľadom na problémy, ktoré mali niektoré produkty VW v posledných rokoch, vrátane luxusných, športových automobilov koncernu VW, by sme nemuseli nevyhnutne chcieť byť medzi prvými používateľmi.
Potom je tu toto vyhlásenie o tom, že auto je vybavené “novými funkciami počas celého životného cyklu, ak si to jeho používatelia želajú”. Čítanie medzi riadkami naznačuje, že Volkswagen ID.1 bude ponúkaný s predplatným na odomknutie funkcií, ktoré sú inak blokované za paywallom. Pozitívnejšie je, že sme radi, že VW sa stále chystá nainštalovať samostatný, aj keď malý prístrojový panel. Pod veľkou obrazovkou je viditeľných niekoľko klávesových skratiek spolu so správnymi tlačidlami na dvojramennom volante.
Ak vás zaujíma krabica medzi prednými sedadlami, je to odnímateľný Bluetooth reproduktor. Ďalšou elegantnou funkciou je stredová konzola, ktorá sa posúva vpredu a dozadu sedením na koľajnici, podobne ako v oveľa väčšom minivane ID. Na strane spolujazdca palubnej dosky sa nachádza aj koľajnica, na ktorú môžete pripevniť tablet alebo policu, ktorá slúži aj ako stôl.
Volkswagen ID.1 bude založený na rovnakej platforme MEB s pohonom predných kolies ako jeho väčší brat ID.2. Jeden motor konceptu namontovaný na prednej náprave produkuje skromných 94 koní, čo stačí na maximálnu rýchlosť 130 km/h. Aj keď sa veľkosť batérie nespomína, VW sľubuje minimálny dojazd 250 km.
VW plánuje uviesť Volkswagen ID.2 na budúci rok a ID.1 v roku 2027. Väčší z dvoch elektromobilov splodí aj luxusné, športové autá GTI a crossover ID.2X. Výkonný model už predstavil koncept ID. GTI, zatiaľ čo robustná verzia sa dostane do pozornosti v septembri tohto roku na IAA Mobility Show 2025 v Mníchove.
zdroj: motor1.com
Nový Mercedes-AMG C63 nedostane motor V86. Marec 2025
Napriek čoraz prísnejším emisným predpisom Mercedes-Benz minulý týždeň prisľúbil, že si vo svojom portfóliu ponechá motor V8. Dokonca aj luxusné, športové autá Mercedes-Benz S si ponechajú svoj motor V12 na určitých trhoch. Osemvalcový motor bol upravený tak, aby spĺňal nadchádzajúcu normu Euro 7, takže jeho budúcnosť je bezpečná. Súčasne má AMG na ceste “elektrifikovaný V8 novej generácie”. Nová správa ale tvrdila, že motor nie je určený len pre budúce luxusné, športové autá Mercedes-AMG, ale aj pre súčasný C63.
Nový V8, ktorý by mohol mať premiéru koncom tohto roka v CLE63, sa podľa britského magazínu Autocar údajne dostane na vrchol v zostave triedy C už v roku 2026. Špecialistka na komunikáciu AMG Catrin Dunz-Ludwig bola ochotná potvrdiť iba existenciu nového V8: “Môžeme potvrdiť, že AMG vyvíja nový motor V8. Žiadame vás však o pochopenie, že nekomentujeme podrobný plán zavádzania.” Neskôr ale potvrdila, že nové luxusné, športové autá Mercedes-AMG C63 v skutočnosti nedostanú motor V8, na rozdiel od predchádzajúcich správ. Ostatné luxusné, športové autá Mercedes-AMG stále dostanú nový V8, no nie je jasné, čo spoločnosť plánuje pre svoj aktualizovaný C63.
Medzitým má byť vysokovýkonný sedan zrejme budúci rok aktualizovaný, čo bude zahŕňať vypustenie toľko kritizovaného štvorvalcového motora. Nová pohonná jednotka údajne súvisí s existujúcim 4.0-litrovým motorom s dvojitým turbodúchadlom, ale s plochým kľukovým hriadeľom, ktorý si nadšenci AMG budú pamätať z GT Black Series.
zdroj: motor1.com
Úplne nový model Audi A6 (2025) debutuje zatiaľ ako Avant5. Marec 2025
Nová generácia Audi A6 debutuje striktne ako kombi, ale budúci mesiac budú predstavené aj luxusné, športové autá Audi A6 s karosériou sedan. Medzitým sa na scénu dostáva model s dlhou strechou.
Ako je už pomerne známe, tieto luxusné, športové autá mali mať pôvodne iné meno. Značka so sídlom v Ingolstadte mala v úmysle premenovať ich na A7 Avant ako súčasť prepracovanej nomenklatúry s nepárnymi číslami pre spaľovacie autá a párnymi číslami označujúcimi elektromobily. Od tejto stratégie sa už upustilo.
Na rozdiel od plne elektrického Audi A6 Avant E-Tron vynecháva tému rozdelených svetlometov, ktorá sa v posledných rokoch stala trendovou medzi výrobcami automobilov. Nemôžeme si nevšimnúť radary/senzory v spodnej časti mriežky chladiča a želáme si, aby jedného dňa automobilky našli lepší spôsob, ako ich integrovať. Vzadu sú koncovky výfuku veľmi skutočné, pričom Audi tvrdí, že už nebude na svoje luxusné, športové autá inštalovať falošné výfuky.
S koeficientom odporu vzduchu 0,25 je nové Audi A6 Avant najaerodynamickejším Audi kombi so spaľovacím motorom vôbec. Elektrické kombi E-Tron, ktoré sme už spomenuli, je ešte klzkejšie, s CD len 0,24. V Európe bude základný model sedieť na 18-palcových zliatinových kolesách, ktoré sa pre luxusnejšie verzie zvýšia na 21-palcové kované originál disky Audi s trojfarebným dizajnom.
V porovnaní s predchádzajúcou generáciou sa nové kombi A6 natiahlo o 5,8 cm na 498,8 cm. Rázvor meria 292,6 cm, čo je prakticky identické s jeho predchodcom. Okrem zrkadiel je šírka tesne pod 188 cm, čo zodpovedá odchádzajúcej generácii “C8″.
Keď naskočíte dovnútra, podoba s nový modelom Audi A5 Avant je znateľná. Zdá s, že tieto dve luxusné, športové autá sú vystrihnuté z rovnakej látky, až po voliteľnú 10.9-palcovú obrazovku spolujazdca. Veľký 14,5-palcový infotainment a 11,9-palcový digitálny displej vodiča majú rovnakú veľkosť ako na A5. Niektoré veci však nevidíme, ako napríklad dodatočná zvuková izolácia oproti starej A6, ktorá sa zvýšila o 30% bez navýšenia hmotnosti. Inžinieri urobili niečo navyše, aby utesnili okná a dvere pevnejšie ako predtým a pridali voliteľné akustické zasklenie zadných dverí.
Audi A6 Avant má novo vyvinuté držiaky motora a prevodovky na zníženie hluku a vibrácií. Audi tiež vylepšilo zuby prevodovky dvojspojkovej automatickej prevodovky, aby znížilo hluk, ktorý vydáva skriňa S Tronic. Luxusné, športové autá objednané s 19-palcovými kolesami alebo väčšími navyše dostávajú tlmiče hluku s penovými krúžkami na zníženie vibrácií vzduchu v pneumatike.
V závislosti od verzie dokáže Audi A6 Avant pohltiť až 17,7 kubických stôp nákladu za zadnými sedadlami so štandardným systémom koľajníc pre väčšiu praktickosť. Zložte lavicu s rozdelením 40:20:40 a objem vyskočí na 54.1 kubických stôp. Dokonca aj základný model má štandardne elektrické dvere batožinového priestoru spolu s projekčným svetlom pod nárazníkom, ktoré ukazuje, kde je potrebné urobiť gesto nohou na otvorenie/zatvorenie dverí batožinového priestoru.
Veľké panoramatické okno, ktoré maximálne využíva veľkorysú strechu, sa stlačením tlačidla zmení z priehľadného na nepriehľadné. Má deväť segmentov, ktoré tvoria rôzne vzory, striedavo od priehľadných po nepriehľadné. Audi túto funkciu nazýva “digitálna opona”, ktorá dáva majiteľom možnosť vybrať si medzi zaplavením interiéru svetlom, vytvorením slnečnej clony alebo kombináciou oboch.
Základné Audi A6 Avant (2025) v Európe má preplňovaný 2.0-litrový benzínový motor s výkonom 201 koní. Štvorvalec pracuje na aktualizovanom Millerovom cykle a posiela výkon výlučne na predné kolesá, pretože sa nemôžete rozhodnúť pre Quattro. Ekonomickejší 2.0 TDI s mild-hybridnou technológiou má identických 201 koní, ale väčší krútiaci moment. Dieselový motor je možné mať s pohonom predných alebo všetkých kolies.
Pre extra výkon je tu väčší 3.0-litrový V6 so 48V technológiou pre top model s odznakom A6. Má výkon 362 koní, čo zhodou okolností zodpovedá výkonu, ktorý majú aj luxusné, športové autá Audi S5 Avant. So šesťvalcovým motorom trvá novému modelu A6 Avant 4,7 sekundy, kým z pokoja dosiahne rýchlosť 100 km/h. Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzený na 250 km/h.
Ako si viete predstaviť, štvorvalcové modely sú oveľa pomalšie. Benzínový model zrýchľuje za 8,3 sekundy. Diesel to zvláda za 7.9 sekundy alebo 7 sekúnd, ak sa chystáte na Quattro. Maximálna rýchlosť pre štvorvalcové konfigurácie sa pohybuje okolo 240 km/h. Logika nám hovorí, že sa plánuje nový S6 Avant, ideálne krátko po ňom budú nasledovať aj luxusné, športové autá Audi RS6 Avant novej generácie.
Medzi ďalšie vylepšenia, ktoré stoja za zmienku, patrí riadenie zadných kolies, adaptívne vzduchové odpruženie a brake-by-wire. Za príplatok môže byť verzia V6 vybavená diferenciálom Quattro Sport, ktorý plne rozdeľuje krútiaci moment medzi zadné kolesá, zostruje ovládateľnosť a poskytuje príjemnejší zážitok z jazdy. Platforma MLB Evo je preč, nahradená Premium Platform Combustion (PPC), ktorú používa aj jej súrodenec Audi A5.
Audi tento mesiac otvára knihy objednávok v Európe. Doma v Nemecku začína model na cene 58.000,- EUR so štvorvalcovým benzínovým motorom. Nafta začína na cene 61.700,- EUR. Výroba prebieha v továrni Neckarslum spolu s mechanicky príbuzným Audi A5 Avant.
zdroj: motor1.com